Medvedie srdce, 44. disneyho celovečerný animákČítanie na 6 min

Recenzie a hodnotenia, Sieň slávy

V poradí 44. disneyho celovečerný film je pre mňa totálnou klasikou. Zastáva u mňa jedinečné miesto a preto chcem v tomto článku zhrnúť o  tomto animáku všetko. Ako málo animovaných filmov v sebe nesie veľkú myšlienku a nevtieravý humor, čo ho nedegraduje na detskú úroveň, ale  zvláštnym spôsobom povznáša celý príbeh. Bavia sa ako maličkí tak aj dospelí.

Medvedie srdce/Brother Bear/1.11.2003
ONLINE

Medvedie srdce je animovaný film z dielne štúdia Disney. Patrí do zoznamu Walt Disney Animation Clasiccs. Po vzore megaúspešného filmu Leví Kráľ, je vložený do úžasného prírodného sveta ľudí a zvierat v prehistorickej Alijaške.

medvedie_srdce_4ever

Dĺžka filmu je 85 minút. S rozpočtom 128đ miliónov zarobil 250.4đ miliónov.Réžie sa ujali páni Aaron Blaise a Robert Walker.

V roku 2001, v respektíve 2002 rôzne média predpovedali príchod nového celevečerného filmu s názvom Medvede (Bears). Film bol uvedený v roku 2003, finančne bol úspešný avšak reakcie kritikov aj fanúšikov boli rôzne. Jedny ho radili po bok takých klasík ako Leví kráľ, ale zase iný ho zatracovali a vyčítali mu prílišnú podobnosť Dobe ľadovej (film začali produkovať už pred Ice Age). Populárny americký kritici Roger Ebert a Richard Roeper animák hodnotili veľmi kladne.

Príbeh

Príbeh sa odohráva v krátkom období po poslednej ľadovej dobe, na území Severnej Ameriky. Ľudia si ešte iba začínajú podmanovať svet, prostredie je veľmi charakteristické a krásne kreslené. Ľudia veria, že ,,Veľký duchovia” všetkých živích tvorov sa nachádzajú v polárnej žiare. Práva v jednom takomto kmeni sa príbeh začína. Začíname sa dozvedať o troch bratoch Sitkovi, Denaiovi a Kenayovi . Bratia sú ako každý iný, nasjtarší (Sitka) na mladších dvoch stále dozerá, je im ako otcom a dvaja mladší sa sústavne poťahujú. Bratia nemajú rodičov, vo filme sa nedozvedáme prečo.

Najmladší brat, Kenay sa pripravuje na Veľký obrad dospelosti, pri ktorom získa svoj totem ( medveď, losos, orol,…) podľa ktorého ak sabude riadiť, stane sa mužom. Kenay sa na obrad teší, pretože dúfa, že ho potom bude jeho prostredný brat viac rešpektovať. Získava totem Medveďa, ktorý symbolizuje lásku, a pochopiteľne ho to zarmúti.

Počas príprav na obrad, Kenay nepriviaže poriadne kôš s rybami, ktoré spoločne s bratmi nalovil a tento kôš získa medvedica, ktorá sa snaží nájsť potravu pre svoje mláďa. Kenay v rozčarovaní a v zlosti robí osudové rozhodnutie, rozhodne sa ísť medveďa zabiť.

Keď sa to jeho bratia dozvedia, nasledujú ho aby sa vrátil. Kenay medvedicu nájde, ale tá naň zaútočí a aby ho jeho starší brat zachránil, obetuje sa a spadne aj s obrovským ľadovcom a medvedicou do rieky, čo samozrejme neprežije. To ešte viac posíli jeho hnev a stoj čo stoj sa vidáva zabiť medvedicu, ktorá ho stála už tak veľa. Toto sa mu podarí, avšak Veľký duchovia ho premenia na medveďa, aby videl to, čo ako človek nevidel. Počas svojej cesty za premenou naspäť, na človeka stretáva medveďa, ktorému zabil mamu, ale ešte to nevie. Spoločne putujú na ťah lososov, pretože tam môže nájsť veľkých duchov.

Jeho brata ktorý prežil to úplne položí a berie si na plecia úlohu Kenay-a, zabiť medvedicu, pričom si myslí, že Kenay je medvedica, ktorá mu vzala dvoch bratov. Ak chcete vedieť, viac pozrite si film.

Vedľajšia línia a doplňujúce info k deju

Vo vedľajšej líní nás svojim humorom sprevádza pár losov, ktorý sú humornými postavami a určite sa na ich humore zasmejete. Tieto postavy boli nutné z hľadiska vážnej myšlienky filmu, na odľahčenie a uspokojenie aj tých najmenších. Dej je dobrevádzaný množstvom kvalitne zvládnutých piesní (čo iné čakať od Phila Collinsa) a striedanie scén je výborné tak akurát, dej sa nevlečie a vy sa posúvate v pred tak akurát aj pre dospelého diváka aj pre menšieho. Záver je úžasný a emočný a vy ani do poslednej chvíle neviete ako sa to skončí.

Animácia

Film je kreslený tradične, avšak prvky ako ťah lososov alebo splašené stádo losov, sú vytvorené pomocou 3D počítačovej grafiky.

Hudba a dabing

Tento animák ma uchvátil svojim dabingom, slovenský je zvládnutý úžasne. Piesne v originály spieva Phil Collins,  a v slovenskom znení ich prespieval Igor Timko, z NoName a zvládol to úžasne. Veľmi dobrý výber hlasov pre jednotlivé postavy, pre Kenaya, Kodu, ale aj pre komickú dvojicu losov kde dabuje Peter Marcin. Dabing vie zážitok pokaziť, ale tu je kvalitne odvedená robota čo veľmi pomáha celému dojmu.

Zisky a publikácia

Film zarobil počas prvého víkendu v Amerike $85,336,277 a v zvyšku sveta $164,700,000 čo tvorcom prinieslo celosvetovo zisk o hodnote $250,383,219, ktorý sa považoval za úspech.

Na DVD a VHS sa začal predávať 30.marca.2003 a tento predaj priniesol ziky $167 miliónov. Iba v Apríli 2004 bolo predaných 5.51 miliónov kópií Medvedích bratov.

A konečne film vychádza aj na Blu-Ray  túto zimu 2012 v špeciálnej verzii a vo FULL HD.

Ocenenia a nominácie:

Film bol nominovaný za najlepší Animovaný celovečerný film v 76. ročníku Academy Awards, avšak tesne prehral s Hľadá sa nemo.

Hry a hračky:

Hry vyšli na PC a na GameBoy, avšak ako tak kvalitnejšia je z nich iba verzia na GameBoy, ktorá sa aj dala hrať. Vyšla aj verzia na mobilný telefón, v podobe java hry.

Hračiek bolo vyrobených viacero typov od plyšákov až po akčné figúrky. U nás sa predávajú plyšové hračky od výrobcu Hasbro, ktoré sú licenciované od Disney.

Zaujímavosti:

Tvorcovia použili zaujímavý trik, ktorý sa nazýva ,,widescreen shift”, to znamená, že časť filmu, kedy Kenay je ešte človekom je v štandardnom širokouhlom pomere 1.75:1 a v čati, keď je už medveďom je pomer anamorfický tj.   2.35:1. Zmena nastane aj v animácií, farby sú jasnejšie, žiarivejšie a prostredie ,,viac kreslené”. Skrze tento spôsob sa do zorného poľa zmestí viac obrazu, ktorý nie je pokrytý čiernou. Tento trik požili v animáku až v Simpsons v 2007 roku.

Kresby:

Medvedie srdce

• Medvedí bratia